Last Post

Evenementen

Meldingsformulier

HOME


Je was erbij / You were there

 

Tentoonstelling / Exhibition Eugeen Yoors - Ieper - 22/10/2005

Op zaterdag 22 oktober vond in het In Flanders Fields Museum te Ieper de opening plaats van de tentoonsteling "Eugeen Yoors - Oorlogsgetuige 1914-1918". Hieronder een fotoverslag.

On Saturday, October 22nd, 2005, the inauguration took place of the exhibition "Eugeen Yoors, war witness 1914-1918". Please find below some photographs of this inauguration.

Inleiding: Schepen Frans Ligneel

Informatie bij de tentoonstelling door Annick Vandenbilcke (IFF). Hieronder de weergave van haar toespraak:

Eugeen Yoors, oorlogsgetuige 1914-1918

Goede namiddag dames en heren. Ik heet jullie op mijn beurt zeer hartelijk welkom op de vernissage van de tentoonstelling Eugeen Yoors, oorlogsgetuige 1914-1918.

Naar heel goede gewoonte plaatsen we in het hart van ons museum in het najaar een oorlogsgetuige in de ware zin van het woord: een militair, een burger die erbij was en deze vreselijke oorlog op een kunstige manier heeft verwerkt.
Van 1998 tot nu hebben we 5 kunstenaars aan het woord gelaten:

  • Käthe Kollwitz, een gekwetste moeder, geeft uiting aan haar verdriet op een zeer expressionistische manier;
  • Karel Lauwers, de jonge Belgische soldaat die 4 jaar lang in de loopgraven tekent en schildert wat hij ziet en meemaakt;
  • Eugeen Van Mieghem portretteerde op een schitterende manier het leven in de bezette stad Antwerpen;
  • Maurice Langaskens beleefde de oorlog in krijgsgevangenschap. Ook hij wendt zijn talent aan om zijn leefwereld gedurende 4 jaar vast te leggen op doek.
  • Vorig jaar plaatsten we Rudolf Lange, een Pruisische officier die haarscherp de oorlogsgebeurtenissen rond hem noteert en terzelfdertijd illustreert in kleine, trefzekere tekeningen en aquarelletjes.

En nu dus Eugeen Yoors

Glazenier en kunstschilder Eugeen Yoors werd geboren op 7 november 1879 in Antwerpen. In 1882 reisde hij met zijn moeder van Antwerpen naar Andalusië. Zijn vader was in Coria del Rio, nabij Sevilla fabrieksdirecteur geworden. De zuiderse mentaliteit, de overweldigende natuur, het felle zonlicht en dito kleuren zouden de kunstenaar voor de rest van z'n leven beïnvloeden. Yoors keerde op het eind van de 19de eeuw terug naar zijn geboortestad.

Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog, op 35-jarige leeftijd werd hij gemobiliseerd en ingelijfd bij het 5de Vestingregiment voor de verdediging van de Versterkte Stelling Antwerpen. De Antwerpse fortengordel bezweek onder het zware vijandige geschut en het Belgische leger trok terug richting IJzer. Zo'n 33.000 soldaten moesten op hun beurt de wijk nemen naar Nederland om niet krijgsgevangen gemaakt te worden.

Eugeen Yoors werd samen met heel wat lotgenoten op 10 oktober 1914 geïnterneerd nabij De Klinge op de grens tussen België en Nederland. De dag nadien werd hij tijdelijk overgebracht naar het tentenkamp in Amersfoort tot het barakkenkamp in Zeist enkele maanden later klaar was. Het regime in het kamp Zeist was streng en de sfeer was er somber. Veel meer dan eten en slapen viel er in het kamp in de eerste oorlogsmaanden niet te beleven.

Vanaf januari 1915 verbeterde de situatie gevoelig en artistiek aangelegde Belgen konden na een tijdje hun talenten aanwenden om zich te ontplooien.

In het kamp richtte Eugeen Yoors met enkele andere Belgen een teken- en schilderatelier in. Zelf portretteerde hij honderden van zijn kampgenoten. Op die manier bezorgde hij zijn medegevangenen - en zichzelf - een welkome afleiding. De portretten zijn meestal klein van formaat, snel en trefzeker uitgevoerd met het weinige materiaal waarover hij beschikte: pastelkrijtjes en potlood op allerlei soorten goedkoop papier. Slechts enkele keren gebruikte hij de duurdere olieverf. De meeste portretten van zijn kampgenoten beperken zich tot het gelaat en de borst. Zijn modellen dragen meestal hun uniform van 1914.

Gedurende zijn ballingschap tekende hij ook de duinen en de dennen met hun vreemde wortelstructuren die hij op zijn lange wandelingen buiten het kamp opmerkte. Zijn oorlogswerk kon hij tentoonstellen op enkele solo- en groepstentoonstellingen onder andere te Amersfoort (1915), Rotterdam (1915), Cardiff (1915), Dordrecht (1916), Batavia (1916), Den Haag (1917), Baarn (1917), Chicago (1917) en Parijs (1917).

Zijn grootste geluk tijdens zijn interneringsperiode was het huwelijk met de letterkundige Magda Peeters. Ze huwden op 6 juli 1918 in het houten kapelletje van het kamp. Yoors had er enkele maanden eerder een paar muurschilderingen aangebracht. Het koppel bewoonde nadien een huisje in het Elisabethdorp.

Na de oorlog concentreerde Yoors zich bijna volledig op het ontwerpen van gebrandschilderde glasramen. Hij maakte verscheidene ontwerpen voor glasramen in Belgische kerken en kloosters. De nieuwe stijl, kleuren, en technieken die Yoors ontwikkelde botsten vaak met de visie van de kerkelijke overheid.
In 1930 realiseerde Yoors in de nieuwe Kapel van de Zusters Annunciaten in Heverlee (Leuven) zijn meesterwerk: zestien glasramen met een gezamenlijke oppervlakte van bijna 450 m².

Eugeen Yoors stierf, volledig blind, te Berchem op 1 april 1975. Zijn echtgenote Magda Peeters overleed in 1989.

We willen tenslotte graag de aandacht vestigen op de prachtige 4-kleurendruk publicatie die naar aanleiding van deze tentoonstelling is verschenen. U kunt die verkrijgen aan de balie van het museum.

Deze tentoonstelling is tot stand gekomen in volledige samenwerking met de Eugeen Yoors Stichting. En daarom verleen ik nu graag het woord aan Guy Magnus, voorzitter van de Stichting.

Dankwoord: Guy Magnus van de stichting Eugeen Yoors

De tentoonstelling is te bezichtigen van 23 oktober 2005 tot en met 23 april 2006 in het In Flanders Fields Museum te Ieper.

Deze rubriek staat open voor iedereen. 
Ook jij kunt foto's doorsturen voor de rubriek "Je was er bij". Ons adres: info@westhoek.be

Everyone can send pictures for the pages "You were there". Our address: info@westhoek.be