Unizo-debat - Poperinge
- 25/11/2009 UNIZO Westhoek lanceert task force 'Economie' in de
voorbereiding van de WO I-herdenking De herdenking van 100 jaar grote
oorlog zal de ogen van de wereld op de Westhoek richten. In de eerste plaats zal
dit zijn economische vruchten afwerpen in de toeristische sector. "Dat is
zeer belangrijk voor onze regio gezien het vredestoerisme nu reeds voor 30 % van
de omzet van de toeristische en recreatieve sector zorgt. Maar we moeten verder
kijken dan dit gegeven. De herdenking en de mondiale aandacht die ermee gepaard
gaat moet een hefboom zijn voor de verdere economische ontwikkeling van onze regio"
stelde Erwin Van der Kelen, voorzitter van UNIZO Westhoek gisteren op de UNIZO
thema - avond rond 2014-2018. Om dit grondig voor te bereiden roept Unizo Westhoek
op, dit economische luik op te nemen in de gesprekken omtrent de herdenking en
hiertoe een werkgroep, task force 'economie,' op te richten. Economische
speerpunten zo snel mogelijk uitwerken In eerste instantie moet deze
task force de economische prioriteiten uit het Westhoek streekpact concretiseren.
Unizo wil de ondernemers maar ook de sociale partners en alle gemeentebesturen
uit de Westhoek overtuigen samen en grensoverschrijdend de neuzen in dezelfde
richting te krijgen en een strategie op te zetten op economisch vlak. Troeven
als de ligging van de regio en haar ondernemende en hardwerkende inwoners moeten
prioritair worden gespeeld zonder te raken aan de authenticiteit van onze mooie
streek. "Cruciale vragen hierbij zijn : Hoe gaan we onze economische
ruimte benutten?, Welke link wordt gemaakt met het bestaande bedrijfsleven?, Hoe
kunnen we nieuwe bedrijven aantrekken?" aldus Erwin Van der Kelen. Strategie
uitwerken Vervolgens moet de task force 'Economie' in nauwe samenwerking
met de regisseurs van het ganse WO I -herdenkingsverhaal (o.m. Toerisme Vlaanderen
en Westtoer) kunnen worden opgehangen aan de toeristische 'boom' die deze periode
met zich mee zal brengen. Hierbij denkt UNIZO Westhoek onder meer aan het uitnodigen
van bedrijven, het ontwikkelen van economische folders gericht op specifieke sectoren
en specifieke economische gidsbeurten in de Westhoek. Haïku Op
de UNIZO thema avond werd in het bijzijn van Vlaams Vice minister President Geert
Bourgeois en 160 ondernemers nagegaan wat de toeristische mogelijkheden zijn van
de herdenking van 100 jaar WOI. Daarnaast werd reeds een eerste aanzet gegeven
om de economische vruchten van de toeristische 'boom' te plukken. Voorzitter Erwin
Van der Kelen concludeerde de avond met een toepasselijk Haïku . Wereldoorlog
I Herdenken is verleden Wij zijn de toekomst
Op de
foto van links naar rechts op de eerste rij: Luc Glorieux, stichter Busworld,
Josephine Fassaert, waarnemend adviseur sectiehoofd productontwikkeling Westtoer,
Minister Geert Bourgeois, Annick Van Rossem Prof Toegepaste Economische Wetenschappen,
Petra Breyne Directeur Unizo Westhoek, Luc Gobin Directeur Investeringen Toerisme
Vlaanderen, Christophe Dejaegher Burgemeester Poperinge, Peter Slosse Directeur
Toerisme Ieper 2 rij van links naar rechts: Depute Toerisme in Limburg
Sylvain Sleypen, Stefaan Gheysen Afgev. Bestuurder Westtoer, Jos Dieryckx-Visschers
Vz Unizo Commissie Toerisme, Andre Sonneville vz Unizo West-Vlaanderen, Erwin
Van der Kelen voorzitter Unizo Westhoek Info
en foto: Evelien Decru, Unizo
Westhoek Deze rubriek staat open voor iedereen. Ook jij kunt
foto's doorsturen voor de rubriek "Je was er bij". Ons adres: info@westhoek.be Everyone
can send pictures for the pages "You were there". Our address: info@westhoek.be |