Installatie beleidsstuurgroep
- Diksmuide - 30/03/2010 In het Esenkasteel te Diksmuide werd op dinsdag
30 maart 2010 de beleidsstuurgroep Impulsprogramma WO I Westhoek
plechtig geïnstalleerd. Deze stuurgroep zal het toeristisch beleid bepalen
bij de voorbereiding van 100 jaar WO I in de Westhoek. De samenstelling
van de beleidsstuurgroep wil een weerspiegeling zijn van de verschillende beleidsniveaus
en beleidsdomeinen die betrokken zijn bij de voorbereiding van het herinneringsgebeuren.
Zo is het Vlaamse, provinciale en lokale niveau evenwichtig vertegenwoordigd en
worden de beleidsdomeinen Toerisme, Onroerend Erfgoed, Mobiliteit, Media, Cultuur
en Ruimtelijke Ordening verankerd. Patrick Van Gheluwe, West-Vlaams gedeputeerde
voor toerisme en recreatie, zit de beleidsstuurgroep voor. De beleidsstuurgroep
komt meerdere keren per jaar samen en zal adviserend optreden ten aanzien van
de Vlaamse minister voor toerisme inzake ingediende subsidiedossiers die betrekking
hebben op 100 jaar WO I in de Westhoek. Beleving en internationale uitstraling
Wereldoorlog I-toerisme is veel meer dan het toegankelijk maken en
vermarkten van het erfgoed. Het landschap zelf wordt als laatste getuige ingezet.
In het nieuwe concept kunnen toeristen langs en achter het front fietsen, wandelen
en autotoeren. Bezoekersattracties en sites in het landschap zijn start- en stopplaatsen.
Uitkijkpunten, landmarks en informatieborden verhogen de beleving. De (nieuwe)
routes verbinden alles met elkaar. 100 jaar Eerste Wereldoorlog
wordt een vijf jaar durend topevenement met tentoonstellingen, concerten, ceremonies,
spektakels en (wandel- en fiets)tochten. Voor de promotiecampagnes vormen Vlaanderen
en Groot-Brittannië de belangrijkste doelmarkten, gevolgd door Nederland,
Ierland, Canada, de Verenigde Staten, Nieuw-Zeeland en Australië in tweede
instantie, door Wallonië, Frankrijk en Duitsland op de derde plaats en door
India en China in vierde instantie. Flanders Fields wordt de merknaam
op de internationale markt. Toeristisch actieplan De Vlaamse
overheid en Westtoer willen de herdenking van 100 jaar Eerste Wereldoorlog inzetten
als hefboom voor de verdere uitbouw van het toerisme in de Westhoek en in heel
Vlaanderen. Het toeristisch actieplan wordt de leidraad om de Westhoek de volgende
jaren voor te bereiden op 2014-2018. In het vorig jaar voorgesteld actieplan zijn
vijf strategische projecten vooropgesteld: - De realisatie van een vernieuwd
In Flanders Fields Museum in Ieper
- De uitbreiding van het Memorial Museum
Pascchendaele 1917 met een museumtuin
- Een nieuw bezoekerscentrum bij
de militaire begraafplaats Lyssenthoek in Poperinge
- De vernieuwing van
het Ijzertorenmuseum in Diksmuide
- De realisatie van een bezoekerscentrum
bij sluizencomplex De Ganzenpoot in Nieuwpoort
Naast de vijf strategische
projecten vermeldt het actieplan ook andere bezoekersattracties die in aanmerking
komen voor Vlaamse subsidies. Het gaat concreet over Bayernwald in Heuvelland,
de Dodengang in Diksmuide, Ten Bogaerde in Koksijde, de Albert I-zaal in het stadhuis
van Veurne, het Käthe Kollwitz museum en het Lange Max museum in Koekelare
en het Sanctuary Wood museum in Ieper.
Groepsfoto
binnen en buiten. En
enkele beelden van de receptie achteraf. Minister
Bourgeois zou normaal de installatie bijwonen maar hij gaf verstek. Deze
rubriek staat open voor iedereen. Ook jij kunt foto's doorsturen voor
de rubriek "Je was er bij". Ons adres: info@westhoek.be Everyone
can send pictures for the pages "You were there". Our address: info@westhoek.be |